BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 2 Januari 2010

KITA BERBEDA

Kita Berbeda  
Aku dan kau memang jauh berbeda
Walau kita berada sebidang tanah
Tapi rumah berlainan bumbung
Aku dengan cara hidup ku
Kau pula dengan cara hidup kau
Hala tuju kita berlainan haluan

Kita berbeda
Aku berdiri bersandarkan kalimah tuhan
Aku melangkah diatas hukum hakam
Mencegah seribu kemungkaran
Dan menegakkan hak kebatilan
Menyemaikan benih kemuliaan

Dan kau
Berlari mengejarkan kemewahan
Bersandarkan kebendaan
Tanpa menghitungkan halal dan haram
Dipentasan sandiwara kepalsuan
Tarian sumbang demi  kepentingan
Dan muzik berlainan bunyian

Kita berbeda.
Aku mencari kebenaran sejagat
Memegangkan pada amanah
Aku berjuang bukan untuk aku
Hanya untuk masyarakat.

Tapi kau
Dengan rakus merampas tanpa keizinan
Mengambil tanpa belas kasihan
Mengubah segala keterangan
Memalsukan kebenaran
Amanah kau musnahkan
Pemberian bukan pada yang hak
Tapi pada sekutu yang ikut telunjuk.

Kita berbeda
Berbeda pada hakikat
Berbeda pada makrifat
Berbeda pada tarekat
Dan pada syafaat

Tarikh: 03/01/2010.

0 ulasan: