BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 21 April 2010

Pengertian sumbang Mahram:
Pengertian sumbang mahram atau Inses ialah perbuatan zina yang dilakukan oleh seseorang yang ada pertalian darah / nasab (keturunan) dengan mangsa. Sumbang mahram ini juga dapat didefinisikan sebagai hubungan jenis antara mereka yang mempunyai tali persaudaraan dan perkahwinan antara mereka adalah tidak sah di sisi undangundang atau dilarang oleh adat resam. Sebagai contoh hubungan jenis antara remaja dengan ibu bapa mereka, adikberadik, ibu bapa saudara, datuk dan sebagainya. Dari perspektif agama Islam golongan tidak bertanggungjawab yang melakukan inses ini dilaknati Allah dan tidak diberkati di dunia dan akhirat. Oleh yang demikian, kertas kerja ini akan menghuraikan dengan lebih lanjut tentang puncapunca dan kaedah menangani tingkah laku sumbang mahram. Perbincangan di dalam kertas kerja ini diharap dapat membuka mata masyarakat tentang impak besar yang akan terjadi sekiranya kejadian inses atau sumbang mahram ini dipandang ringan atau


Pengertian sumbang mahram ialah perbuatan zina yang dilakukan oleh seseorang yang ada pertalian darah/nasab (keturunan) dengan mangsa. Sebagai contoh ayah merogol anak, datuk merogol cucu, abang merogol adik dan seumpamanya.


Dari reaksi-reaksi didapati bahawa ramai yang merasakan undang-undang yang sedia ada – penjara minima 6 tahun dan maksima 20 tahun serta sebatan sehingga 24 kali masih belum memadai.
Sementara itu kita masih terbaca kes-kes sumbang mahram yang baru di sana-sini. Ini menunjukkan bahawa undang-undang yang ada masih belum cukup untuk ‘deter’ atau menakutkan orang-orang ini dari melakukan perbuatan tersebut. Mungkin dengan hukuman yang lebih berat, perbuatan ini dapat dicegah. Walau bagaimanapun undang-undang sahaja tidak memadai. Berkaitan dengan masalah sumbang mahram (inses) ini, satu kajian telah dilakukan oleh Dr. Abdul Hadi Zakaria pada tahun 1996 dan laporannya telah diterbitkan pada Januari 1998 dengan tajuk “Haruan Makan Anak: Inses di Semenanjung Malaysia”. Kajian ini menunjukkan bahawa:-
• Dari tahun 1992 – 1994, didapati bahawa 30% dari kes rogol yang dilaporkan adalah melibatkan inses.
• Penceroboh utama jenayah ini ialah bapa kandung (48.8%) dan diikuti oleh bapa tiri (24.4%).
• Lelaki-lelaki lain yang juga sering menjadi penceroboh ialah bapa saudara, abang ipar dan datuk.
• Kebanyakan kes sumbang mahram ini berlaku di rumah kediaman mangsa.
• Kajian ini juga menunjukkan bahawa kes-kes ini melibatkan mangsa yang muda. Pada kali pertama inses berlaku, kebanyakan gadis terlibat berada di peringkat awal remaja. 54.9% dari mereka berumur di antara sebelas dan lima belas tahun.
• Dari segi umur pesalah pula, pesalah termuda ialah 18 tahun manakala yang tertua ialah 65 tahun. Majoriti pesalah berada dalam kategori umur 34 hingga 49 tahun dan diiikuti oleh kumpulan umur 50 hingga 65 tahun. Ini menunjukkan bahawa tiada lelaki dewasa yang terlalu muda atau terlalu tua untuk melakukan inses.
• Kajian ini juga menunjukkan bahawa perbuatan ini sering diulangi. Kebanyakkan kes melibatkan ulangan sebanyak 2 – 4 kali. Hakikat bahawa mangsa tinggal serumah dengan penceroboh memudahkan perbuatan ini diulang.
• Kajian ini juga menunjukkan bahawa inses lebih banyak berlaku di kalangan mereka yang berpendapatan rendah.
• Sehubungan dengan itu kajian ini juga menunjukkan majoriti kes berlaku di kawasan luar bandar. Ini bertentangan dengan pandangan am bahawa kampung dan komuniti tradisional adalah kawasan selamat kerana didiami oleh orang-orang yang konvensional, yang berpegang kuat kepada ajaran agama dan yang dikatakan tidak cenderung ke arah perbuatan jahat.
• Dari segi etnik, bilangan kes yang paling tinggi adalah di kalangan orang Melayu (89%) diikuti dengan India dan Cina. Namun ini tidak semestinya menunjukkan etnik Melayu paling ramai melakukan kesalahan ini kerana ada kemungkinan etnik lain tidak melaporkannya manakala orang Melayu melaporkan kejadian ini kerana sumbang mahram dilihat sebagai satu perbuatan yang amat bertentangan dengan Islam dan berdosa besar.
• Akhir sekali, dalam percubaan pengkaji untuk menjelaskan punca-punca kejadian sumbang mahram ini, beliau telah melihat apakah kecacatan hubungan perkahwinan antara pesalah dan isterinya menyumbang kepada masalah ini seperti yang ditemui di Barat.
• Namun, penemuan kajian ini bercanggah dengan di Barat dan didapati bahawa dari segi hubungan perkelaminan pesalah, majoriti pesalah mengakui bahawa hubungan perkelaminan mereka tidak ada kena mengena dengan kesalahannya itu. Sama ada nafsunya dipenuhi oleh isteri atau tidak, ia tetap akan melakukan inses.


Faktor-faktor Sumbang Mahram
Tahap iman yang lemah

Secara umumnya, kebanyakan pelaku sumbang mahram mengetahui dosa tersebut.
Kegagalan Isteri memenuhi Keperluan Suami

Kegagalan isteri memuaskan keperluan suami menjadi punca berlakunya sumbang mahram. Inimendorong suami menggunakan anak untuk tujuan tersebut. Rata-rata isteri menurut beliau tahu perlakuan sumbangmahram adalah salah tetapi atas sebab malu atau takut kehilangan suami menyebabkan mereka rela suami melakukan perkara tersebut daripada membenarkan suami mereka mencari kepuasan di luar agar kelemahan dan kegagalan mereka dalam hubungan suami isteri diketahui umum
Batas Pergaulan dan Hubungan Dalam Keluarga

Batas pergaulan yang sudah melampaui had-had yang dianjurkan boleh menjadi salah satu faktor yang mendorong kepada sumbang mahram.

Cadangan Menangani Sumbang Mahram
Untuk menangani isu ini, kita patut menyemaikan asas keagamaan yang kuat didalam diri kita. Ini kerana dengan asas agama yang kuat, isu sumbang mahram tidak akan timbul. Dengan pegangan agama yang kuat, seseorang individu itu tahu yang mana haram dan halal begitu juga perkara yang buruk dan baik. Maksiat akan dapat dijauhi sekiranya kita tahu batas-batas kita sebagai muslim dan muslimah. Selain asas agama yang kuat, komunikasi yang baik dengan ahli keluarga juga amat mustahak untuk menyemai kasih sayang antara keluarga dan apabila kekuatan kekeluargaan dapat disemai ini dengan secara tidak langsung dapat menjauhkan gejala sumbang mahram. Keluarga adalah merupakan harta yang paling berharga yang mana dengan mereka kita berkongsi DNA yang sama, ini bukti yang jelas kita tidak boleh mencemarinya. Maka disini kita harus menghormati ahli keluarga kita dan bukannnya merosakkan mereka dengan melakukan sumbang mahram kerana ianya adalah dosa yang sangat besar. Seharusnya kita menjauhkan diri dari dilaknat Tuhan. Sebagai konklusi, asas agama dan asas keluarga yang erat dapat menjauhkan isu sumbang mahr

Pertama, mangsa perlu melaporkan kejadian ini. Ini kerana jika ia tidak dilaporkan, ia tidak akan diketahui dan tindakan tidak dapat diambil ke atas penceroboh dan ia mungkin mengulangi perbuatan itu. Namun, ramai mangsa tidak melaporkan kerana:
1. diancam oleh penceroboh;
2. rasa malu kerana masyarakat memandang hina terhadap hubungan jantina di luar nikah walaupun dirogol dan;
3. mereka tidak tahu bagaimana dan kepada siapa mereka harus melaporkan kejadian itu. Bagi yang melaporkan pula, mereka didesak oleh faktor-faktor berikut:
4. kehamilan atau bimbang akan hamil;
5. mereka rasa perbuatan itu salah dan dilarang agama;
6. mereka bimbang perbuatan itu diulang;
7. perbuatan itu dilihat orang; dan,
8. mereka ingin melindungi adik perempuan mereka.
Bagi yang membuat keputusan untuk melaporkan, majoriti akan melaporkan kepada emak dan jika mereka tidak lagi percaya kepada emak, mereka pergi ke luar keluarga seperti kepada guru, jiran, ketua kampung dan kawan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, kejadian ini tidak dilaporkan serta-merta.
Kedua adalah berkaitan dengan hukuman. Pengkaji telah mengkaji hukuman-hukuman yang diberikan kepada pesalah dan beliau melihat aspek-aspek seperti darjah paksaan yang digunakan oleh pesalah pada kali pertama inses dilakukan, ulangan perbuatan dan pengakuan pesalah di mahkamah yang dijangkakan dapat memberatkan hukuman.
• Namun apa yang beliau dapati ialah faktor-faktor tadi tidak memainkan peranan dalam memberatkan hukuman. Didapati bahawa mahkamah banyak bergantung kepada faktor-faktor perundangan untuk menentukan keberatan hukuman. Ini mungkin kerana mahkamah terikat oleh undang-undang untuk melihat inses yang melibatkan rogol sebagai kes rogol biasa. Walau bagaimanapun, menurut beliau, melihat inses seperti ini kurang tepat.
• Rogol muhrim adalah satu jenayah yang jauh lebih serius daripada rogol biasa kerana ia dilakukan oleh seorang lelaki yang telah dipertanggungjawabkan oleh masyarakat dan keluarga untuk menjaga, memimpin dan memberi teladan yang baik kepada gadis yang dinodai melalui inses. Oleh yang demikian, hukuman yang lebih berat perlu diberikan.
Ketiga, cadangan beliau yang seterusnya adalah berkaitan dengan pengawalan dan pencegahan sumbang mahram. Antaranya:
1. Mengurangkan kecenderungan seseorang dengan memberi kesedaran bahawa sumbang mahram dilarang agama dan ia juga merupakan penganiayaan terhadap orang yang dibawah tanggungjawab kita
2. Buat orang takut mendekatinya dengan peruntukan hukuman yang lebih berat dan kesedaran pentingnya kejadian ini dilapor;
3. Menggalakkan mangsa melapor dengan mempercayai laporan (bukan diketawakan), tidak dipersalahkan dan dilindungi dari penceroboh;
4. Memberi pendidikan kesedaran kepada semua, terutama kanak-kanak yang merupakan bakal mangsa;
5. Mewujudkan undang-undang yang memperuntukkan bahawa sesiapa yang mengetahui satu kes inses telah atau sedang berlaku, wajib melaporkannya, (iv) mewujudkan orang berkesan dalam rumah bagi mengelak kejadian ini, dan;
6. Oleh kerana kejadian ini juga boleh berlaku di luar rumah, ahli masyarakat perlu membuka mata untuk mengelak kejadian seumpama ini.
7. Kes Sumbang Mahram dapat dikawal jika semua pihak mengambil langkah berjaga-jaga.

Hubungan lelaki dan perempuan muhrim perlu menepati batasan agama agar tidak terdorong nafsu syahwat. Penjagaan aurat adalah amat penting. Kanak-kanak perempuan yang belum akil baligh juga perlu berpakaian yang elok dan tidak terlalu mendedahkan walaupun mereka belum wajib untuk menutup aurat. Sedang mengikut statisik sumbang mahram menunjuk kanak-kanak diusia ini adalah mangsa yang mudah dinodai oleh pelaku mereka.

Kanak-kanak lelaki dan perempuan hendaklah diasingkan tempat tidur mereka. Sewaktu tidur kanak-kanak perempuan digalakkan untuk mengunci pintu bilik mereka.

Oleh itu langkah-langkah keselamatan diri perlu dilakukan dari peringkat usia yang lebih muda lagi. Pengawasan, tunjuk ajar dan sikap bertanggungjawab ibu bapa adalah faktor menjamin dari terjadinya perkara buruk dalam keluarga. Amalkanlah kehidupan keluarga lebih harmoni, selesa dan selamat. Setiap individu dalam sesebuah keluarga berperanan untuk mewujudkan keluarga bahagia, rumah ku syurgaku, dan janganlah ianya tinggal slogan yang indah bunyinya tanpa diamalkan oleh sesebuah institusi keluarga di negara ini.

Khamis, 8 April 2010

PANJI-PANJI KEBESARAN

PANJI-PANJI KEBESARAN. (1).
Jaga lah nik, jaga semo ada.
Ayah nok nak jaga sekelian hulubalang,Jong Payak
Pada masa loni, ketika ni,
tak leh ralek, bilang lewat
Ayah nak bangkit asal usul dulu tak kala mula
Di atas sifat tubuh badan bergelar
Sebab apa, kerana apa
Kerana nik sorang bertitik baik
Keturun yang molek-molek

Pada hari ini dan ketika ini
Ayah nak suruh nik dengar biar baik-baik
Ayah nak pesan amanat nak taruh
Jangan nik sedih duka nestapa
atas sifat badan beerrgelar
Ayah nak pacak akan panji-panji kebesaran
Atas sifat badan nik sorang.
Yang som patut, manis terdengan bangun
Tanggong menerima pusaka ayah.
Memerintah dalam sebuah Negara
Jajah takluk penduka ayah.

Jagalah nik sekian rakyat bala tentera
Dengar sorang dengan semo
Kerana selama ini, tiada orang bertanya khabar
Tiada orang nak ambil tahu
Diatas tubah badan nik yang bergelar
Tak sahlah rusak nastafa
Tak usah lah nik teriak tanggis
Gedebar raib didalam dada
Kerana ayah nak angkat nik sorang
Duduk diatas singahsana
Diatas balai rong bertatah emas perak
ayah dirikan selama
45 tahun ayah bina
45 tahun mengidam
45 tahun ayah dan berjuangkan dan
45 tahun telah mengorbankan
Minta semangat pulih sediakala
Lapar tak terasa
Dahaga tidak terkira
Pada hari ini dan ketika ini
Ayah nak melantik nik
Mengantikan akan tubuh badan ayah,
Ayah nak serah juga
Panji-panji kebesaran perintah
Didalam rong balai istana ini.

Panji-panji kebesaran (2)
Ayah
Setelah ayah bangkit segala asal usul
Diatas sifat tubah badan nama bergelar ini
Maka keseluruhan merasakan ghuyut gritik akan seluruh badan,
Sekelian sendi tulang belulang
Liuk lituk pulai balai
Muka merah naik seri
Warna merah bak raya kembang pagi
Cahaya merah akan sekelian alam
Deredak muda berbuang sari

Ayah
Pada masa ini dan ketika ini
Nik nak menyaronkan kalian pakaian
Pusaka dulu tak kala mula
Pada tubuh badan nik nama bergelar
Bersampin songket perak bertenum mas
Maka nik nak selik keris bertuah
Lot tujuh bersempoh empat belas
Pada pinggang nik sorang
Lalu diangkat tangan kelanggit
Menbacar mentera ayah 6,666
Lalu tunduk kebumi mengingati 30 juzuk
Mencari segala tratijik
Lalu berdiri tunggal
Lalu gelosor turun ke medan perjuangan
Berpegang kepada keadilan sejagat
Lalu menyambar panji-panji kebesaran
Serta dikibari-kibarkan
Menanda nik telah mengantikan ayahanda
Pekit surok akan sekelian hamba rakyat
Seumpama guruh membelah bumi.
Kemarau salahkan musim
Hujan salahkan puyan.

Ayahanda
Pada hari dan ketika ini jugak
Nik nak minta ayah bersama bonda
Masuk ke dalam kedalam bilik singahsana
Makan keyang,mandi basah, tidur beradu,
Janganlah ayah bimbang dan syak wasangka
Diatas tubuh badan nik nama bergelar
Nik akan canangkan segenap pelusuk empat tampang
Nik nak tabuhkan akan seluruh negeri
Buruk akan nik sanggah
Baik akan nik tadah.

Ayahanda
Apabila nik pekit tujuh kali
Serta nik lambai tiga
Menyeru diatas nama ayah
Bersegaralah ayah datang
Kerana negeri nak jadi padang jarak padang terkukur
Selagi nik tidak menyeru akan nama ayah
Negeri berada didalam aman damai
Senanglah pada ayah
Senanglah pada bonda
Senanglah akan hamba rakyat
Dibawah panji-panji kebesaran nik ini.

Tarikh:09/07/2002.